Scroll Top

Uita de pierderea datelor – Disaster Recovery as a Service e aici!

uita-de-pierderea-datelor-draas-e-aici

O companie care activeaza in mediul online trebuie sa ia inca din primele momente ale activitatii, diferite decizii legate de asigurarea serviciilor oferite, chiar si in situatii de dezastru. In acest fel, se pot evita diferite tipuri de erori, timpi morti ale unui serviciu, pierderea datelor esentiale sau a intregii aplicații.

Planul de recuperare in caz de dezastru este un aspect cheie al continuitatii unei afaceri, acesta de multe ori avand o importanta trecuta cu vederea, tocmai din considerentul conceptului de dezastru. Cum un asemenea incident nu este la ordinea zilei, este trecut cu vederea, efectele lui putând fi dezastruoase.

Un sistem de Disaster Recovery as a Service (DRaaS)?

In ajutorul acestor companii, diferiti prestatori de servicii au creat un sistem de recuperare in caz de dezastru sau DRaaS. Acesta preia responsabilitatile din mainile angajatilor si le transmite expertilor in domeniul recuperarii, acestia putând sa analizeze in detaliu si sa pregateasca un astfel de sistem vital. Totodata, avand in vedere necesitatea setarii si mentinerii unui astfel de sistem, in interiorul companiei, exista si beneficiul unui cost mult redus in cazul utilizarii acestui serviciu de la o firma specializata.

Ce tipuri de DRaaS exista?

Exista 3 tipuri diferite de management pentru un sistem DRaaS:

Managed DRaaS: Intr-un model de DRaaS administrat, prestatorul de servicii preia responsabilitatile pentru recuperare in caz de dezastru . Alegerea acestei varianta trage dupa ea o comunicare foarte buna intre companie si managerul serviciului, ca sa se asigure mentinerea actualizara a infrastructurii, aplicatiilor si a serviciilor. Este o alegere foarte buna si in cazul timpului limitat pentru mentenanta sistemului.

Assisted DRaaS: Daca preferati sa pastrati responsabilitatile asupra unor aspecte ale planului de recuperare in caz de dezastru sau daca aveti o aplicatie unica sau personalizata care e greu de inteles i controlat de un serviciu extern, un serviciu de DRaaS asistat suna ca cea mai buna optiune. Expertul serviciului de DRaaS vine cu consultanta pentru optimizarea procesului de recuperare in caz de dezastru dar clientul este responsabil pentru implementarea planului.

Self-Service DRaaS: Cel mai ieftin si riscant sistem este cel de DRaaS internalizat. Acest plan implica responsabilitatea clientului pentru planificare, testare si management a recuperarii. Sistemul este mentinut pe infrastructura clientului, pe masini virtuale dintr-o locatie retrasa. Acest plan necesita multe testari pentru a asigura o functionare fara esec si o trecere pe servere virtuale a sistemului in caz de dezastru. Acesta metoda este recomandata doar in situatia in care clientul are ca angajati, experti in recuperarea in caz de dezastru.

Cum functioneaza un DRaaS?

Un sistem DRaaS, oricat de complex suna, la baza are doi pasi principali:

Backup si replicare

  • Fara o copie de rezerva a datelor si o replicare continua, o recuperare rapida este dificila.
  • Datele sunt replicate intr-un locatie secundara pe o infrastructura de rezerva pregatita sa fie activata in caz de dezastru
  • Furnizorul de servicii de DRaaS realizeaza backup-ul si replicarea datelor conform target-elor de RPO (recovery point objective) si RTO (recovery time objective) impuse de catre beneficiar
  • In caz de dezastru furnizorul va asigura procedurile de fail-over catre infrastructura din site-ul secunda si fail back catre mediul de productie

Recuperare

In majoritatea cazurilor, nu se ajunge la un dezastru la nivel de data center intreg. In aceste situatii, se pierd doar un numar mic de documente si fisiere. Pentru recuperare in astfel de situatii, se poate utiliza o copie din mediul local, acesta avand viteze mai mari

In cazurile nefericite unde apare un dezastru la nivel de server, stocare sau site, intervine serviciul de DRaaS. In cazul primelor doua situatii, (server sau stocare), situatia nu este atat de rea, administratorul de retea avand posibilitatea de a recupera usor datele pierdute, fie din copia locala sau din cloud

In cazul nefericit in care dezastrul se petrece la nivel de site, administratorul de retea ar trebui sa porneasca sistemele prioritate in cloud, pentru a relua functionarea.

Clientul trebuie sa analizeze si sa stabileasca impreuna cu firma care ofera serviciile DRaaS in ce mod o sa fie folosit sistemul, daca acesta o sa fie folosit pentru copiile de rezerva si recuperare, sau daca acesta ar trebui sa suporte si o varianta web a serviciului afectat.

Automatizarea procesului

Chiar daca nu este absolut necesara, automatizarea acestui serviciu ar trebui analizata, pentru a asigura eliminarea oricarui factor care ar putea duce la erori sau caderi viitoare de serviciu.

Intr-o situatie neprevazuta, angajatii pot avea un nivel imens de presiune si responsabilitate, din care pot aparea erori umane sau nerespectarea exacta a procedurilor pentru recuperarea unui sistem. In astfel de situatii, automatizarea care a fost testata si validata ca avand succes permite administratorului de retea sa acceseze un GUI si prin apasarea a cateva butoane, sa porneasca automat recuperarea datelor sau activarea sistemului intr-un mediu online.

Surse:

How Does DRaaS Work? A Step by Step Description

https://www.ibm.com/cloud/blog/disaster-recovery-as-a-service-draas-vs-disaster-recovery-dr-which-do-you-need

https://www.sungardas.com/blog/what-is-disaster-recovery-as-a-service-draas/

https://www.vmware.com/topics/glossary/content/disaster-recovery-service-draas

https://searchdisasterrecovery.techtarget.com/definition/disaster-recovery-as-a-service-DRaaS